Løk er sunt

Løk inneholder en rekke antioksidanter som kan gi redusert forekomst av flere sykdommer og motvirke sopp og bakterier.

I Norge ligger løk på tredjeplass på lista over grønnsakforbruk etter tomat og gulrot. Hver nordmann spiser ca 5 kg løk per år, mens i enkelte Middelhavsland er løkforbruket det femdobbelte av det norske. Studier har vist at høyt forbruk av løk ser ut til å gi redusert forekomst av hjerte-kar- og kreftsykdommer. Løk inneholder tre hovedgrupper av stoff, flavonoider, fruktaner og en gruppe svovelholdige forbindelser som bidrar til den helsebringende effekten. Dessuten inneholder løk C-vitamin, kalium, folsyre, kalsium, jern og fiber.
Flavonoidene, som er en gruppe antioksidanter, ser ut til å redusere risiko for blodpropp og hjerteinfarkt og ha krefthemmende virkning. Fruktaner kalles også fruktfiber, og disse stimulerer de ”gode” tarmbakteriene på bekostning av de uheldige bakterietypene. Dette gir god tarmhelse og kan forebygging av kreft. Dessuten skal fruktaner kunne redusere innhold av kolesterol og blodsukker og ha antidiabetisk virkning.  Svovelforbindelsene er årsak til løkens karakteristiske lukt og smak. Disse forbindelsene kan bidra til forebyggende virkning mot hjertekar-sykdommer og ha betennelse- og bakteriehemmende effekt.
Kilde: Vågen 2009 Løk – vår ukjente ”helsebombe”. Bioforskkonferansen 2009